Wat ik anderen wil meegeven

“Wat is jouw invalshoek tijdens de coachingsgesprekken? Waar kan jij de mensen meestal mee helpen?” Een heerlijk directe vraag van een collega-zelfstandig professional in de communicatie. Ook nuttig voor mezelf om dat even scherp op een rij te zetten.

 

We hadden net per mail een afspraak gemaakt voor een coachingsgesprek. “Leuk!”, reageerde ze enthousiast. En: “Wat is jouw invalshoek, waar kan je mensen meestal bij helpen?” Logische vraag natuurlijk. Gelukkig was het niet zo moeilijk om hier op te antwoorden.

 

Lang leve de evaluaties

Dat is precies de reden waarom ik begin dit jaar een pilot van coachingstrajecten met vijf cliënten ben gestart. Doel van de pilot was om te kijken in hoeverre ik – als nieuwbakken ZZP-coach – cliënten inderdaad vooruit kan helpen bij de vragen en problemen waar zij mee zitten. Zodat ik het uiteindelijke coachingstraject zo nodig kan bijschaven. De uitgebreide evaluaties die deze cliënten hebben ingevuld, helpen mij om helder te krijgen waar ze het meest aan hebben gehad.

 

Koersbepaling

Uit de evaluaties krijg ik terug dat ik mensen goed kan helpen bij hun koersbepaling. Wie zijn ze, wat vinden ze leuk en waar zijn ze goed in, op welke opdrachten willen ze zich focussen. In mijn ervaring barsten zelfstandig professionals vaak van de ideeën. Maar vinden ze het moeilijk om er één of twee uit te kiezen, daar een plan voor te maken en deze ook uit te voeren. Door goed te luisteren en vragen te stellen help ik om al deze ideeën in een soort trechter te gooien. Uiteindelijk wordt dan wel duidelijk wat je op dit moment echt graag wilt doen. Dat zijn vaak dingen die je deep down wel wist. Maar die je misschien eng vindt om te doen, bijvoorbeeld omdat het nieuw is. Of je vraagt je af of je daar wel voldoende ervaring voor hebt. We werken samen een plan uit, waarbij ik vriendelijke (en soms wat dwingende) duwtjes in de goede richting geef zodat er stappen worden gemaakt.

 

Mijn eigen waarden

Tijdens een coachingstraject help ik mensen helder te krijgen welke waarden belangrijk voor hen zijn. Dat heb ik deze week voor mezelf ook weer eens op een rijtje gezet. Want coach of niet, ook ik blijf me ontwikkelen en verander voortdurend weer een beetje. Dus ook mijn waarden kunnen enigszins wijzigen.

 

Divajurken

Twee hele belangrijke waarden in mijn leven en in mijn werk zijn levenslust en authenticiteit. Dingen doen vanuit bezieling, levensvreugde en hartscontact. En daarbij mezelf kunnen zijn, precies zoals ik ben (inclusief mijn divajurken en grappen waar ik bij voorkeur zelf het hardste om lach). Tegelijkertijd wil ik levenslust en authenticiteit ook heel graag meegeven aan mijn cliënten. Durf te kiezen voor werk (en een leven) dat je echt leuk vindt, waar je energie van krijgt. En kies ervoor om jezelf te zijn. Want grappig genoeg is dat juist vaak de reden waarom mensen voor jou kiezen om een opdracht uit te voeren: omdat jij bent wie je bent.

 

En de wereld zou ook zo saai worden als we allemaal hetzelfde proberen te zijn…

 


Over Betty van Wijngaarden 

Zzp- en ondernemerscoach (ruim 20 jaar zzp’er). Betty zet haar kennis en ervaring graag in om andere zzp’ers te ondersteunen bij het zichtbaar(der) durven worden en zichzelf verder te ontwikkelen. Ze is een communicatie-diva pur sang, (bladenmaker, hoofd-/ eindredacteur). Betty blogt over haar ervaringen als zzp’er, ondernemerscoach en deelt sprankjes van (eigen)wijsheid, humor en inspiratie.

Meer informatie: www.vanwijngaardencoaching.nl | betty@vanwijngaardencoaching.nl

 

You may also like