Dromen of gewoon brood op de plank?

‘Je mag in deze tijd al blij zijn als je überhaupt werk hebt’, zei laatst iemand tegen mij. Ik had net verteld dat ik naast mijn communicatiewerk ook zzp’ers in de communicatie coach, om díe opdrachten binnen te halen die ze het allerliefste doen en waar ze een goed inkomen mee verdienen. ‘Je kan wel van alles willen’, zei hij, ‘maar uiteindelijk moet er gewoon brood op de plank komen.’

 

En dat is natuurlijk zo. Werk zorgt ervoor dat we onze huur of hypotheek kunnen betalen, boodschappen kunnen doen, en schoolspullen kunnen betalen voor de kinderen. Voldoende opdrachten hebben is absoluut iets om dankbaar voor te zijn.

 

Toch zat dit gesprek me niet lekker.

 

Gun jezelf ontwikkeling

Het klinkt voor mij een beetje als “doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg”. Oftewel: als je werk hebt dat voldoende inkomen geeft, ga dan vooral geen dromen of wensen najagen. Want stel je voor dat je daar alles mee kwijtraakt. Onder het mom van gezond verstand (“uiteindelijk moet er gewoon brood op de plank komen”) weerhoud je jezelf er dan van om nieuwe dingen uit te proberen. En dat zou jammer zijn. Want juist nieuwe dingen doen, daagt je uit om buiten je comfortzone te stappen en je ook als persoon verder te ontwikkelen. Daarnaast zijn mensen die werk doen dat ze écht heel leuk vinden, de meest gemotiveerde werkers die je maar kunt vinden.

 

Voeten op de grond

Nee, nee, dit is geen pleidooi om de minder leuke klussen per direct overboord te gooien! Want dromen en wensen realiseren vraagt desondanks om een dosis gezond verstand en stevig met je voeten op deze aardkluit staan. En om doorzettingsvermogen.

 

Elke week een paar stapjes

Ik ben een groot voorstander van plan A, plan B, en soms zelfs plan C. Plan A bestaat uit die klussen die nu direct voor brood op de plank zorgen. Plan B start je naast plan A. In plan B bepaal je het soort nieuwe opdrachten dat je graag wilt binnenhalen, waar je die vindt en hoe je dat voor elkaar kunt krijgen. Dat kan je alleen doen, met een collega-zelfstandige, of met de hulp van een zzp-coach. Plan B vraagt tijd, en waarschijnlijk ook wat nieuwe gewoontes en vaardigheden. Door wekelijks een of twee stapjes te nemen, kom je steeds verder in het realiseren van je droom. Plan C is het “grote” langetermijnplan. Waar wil je over tien of twintig jaar zijn, welke opdrachten hoop je dan te kunnen doen, hoe is de balans werk-privé, en hoeveel dagen zou je dan nog willen werken?

 

Plan B in stroomversnelling

Een cliënt van me met ervaring in gezondheidszorgcommunicatie droomde van een communicatieopdracht bij een gemeente. ‘Maar daar heb ik helemaal geen ervaring in’, zei ze, ‘dus ik weet niet of dat haalbaar is.’ Haar plan A bestond uit nieuwe opdrachten zoeken in haar reguliere netwerk in de gezondheidszorg. Plan B bestond uit netwerken met mensen die al communicatiewerk voor gemeentes deden, om te vragen welke competenties ze daarvoor nodig zou hebben. Verrassend genoeg kwam plan B toen in een stroomversnelling: want binnen een paar weken had ze haar eerste communicatieopdracht bij een gemeente!

 

Stappen nemen

Zelfs al neem je iedere dag maar een klein stapje, dan ga je evengoed sneller dan al die anderen die op hun derrière op de bank blijven hangen. Als je daarbij behoefte hebt aan een zzp-coach als sparringpartner, neem dan gerust contact met me op. Je bent van harte welkom bij me voor een vrijblijvend, oriënterend adviesgesprek.

 

En wie weet begin jij het nieuwe jaar dan wel in een stroomversnelling…

 

P.S. Doe mee aan de workshop ‘Hoe haal je nieuwe opdrachten binnen met netwerken’ op zaterdagmiddag 16 januari 2016. Zie ook: http://www.vanwijngaardencommunicatie.nl/workshop-hoe-haal-je-nieuwe-opdrachten-binnen-met-netwerken/. Of meld je meteen aan via betty@vanwijngaardencommunicatie.nl

 

P.P.S. Meld je aan voor mijn nieuwsbrief, met artikelen, sprankjes van wijsheid en bemoedigende woorden voor zelfstandig professionals: http://bit.ly/1Y9veFs

 

Over Betty

Met 18 jaar ervaring op zak als zzp’er in diverse functies in de communicatie, zet Betty van Wijngaarden, communicatie-diva pur sang, haar kennis en ervaring in om andere zzp’ers te helpen díe opdrachten binnen te halen die ze het allerliefste willen doen én waar ze een goed inkomen mee verdienen. Als zzp-coach schrijft ze over haar ervaringen in het coachingsvak.

 

 

 

 

 

 

 

You may also like