Gaat het om jóu, of gaat het om de ánder?

‘Ik vind het echt vreselijk als ik mezelf moet verkopen. Elevator pitch, social media, je zichtbaar maken…’. Ze slaakt een zucht. ‘Daarom spreekt marketing me ook hélémaal niet aan. Maar ja, hoe kom ik anders aan klanten?’

Het was niet de eerste keer dat ik dit hoorde. Als ik eerlijk ben: ik heb zelfs nog nooit een zzp’er horen zeggen dat zij of hij marketing leuk vindt (okee, behalve marketing-zzp’ers…)

Het is noodzakelijk kwaad, althans… als men er überháupt al iets mee doet.

 

Veel zzp’ers zijn begonnen aan het zelfstandige bestaan vanuit een behoefte aan meer vrijheid. En vervolgens krijgen ze desondanks te maken met marketing. En ervaren dat alsof ze strafwerk hebben gekregen… Ik wil gewoon doen waar ik goed in ben’, zei laatst iemand tegen me. ‘En niet mijn tijdverspillen aan reclame maken, klanten zoeken, en mezelf onder de aandacht brengen.’

 

Zzzzzzzz….

Ik ben de eerste om toe te geven dat het woord alleen al – márketing – reuze saai klinkt. Dus laten we dat woord vooral niet te vaak gebruiken, want dan haal je door al dat gegeeuw het einde van dit blog niet eens.

 

Maar misschien lukt het je om er – puur als experiment – eens op een andere manier naar te kijken. Er zijn daarbuiten, in deze grote boze wereld, mensen naarstig op zoek naar de diensten (of producten) die jíj aanbiedt. Sterker nog: er zijn mensen die zich suf zoeken naar een vriendelijk, prettig en betrouwbaar persoon die dit aanbiedt. Iemand zoals jij…

Want sommige diensten of producten koop je nu eenmaal niet bij iedereen. Het moet wel goed en vertrouwd zijn. En waar voor je geld.

 

Maarre, hoe kunnen ze dan bij jou komen??

 

Hoe kunnen deze mensen jou nu vinden, als jij op geen enkele manier laat weten dát je er bent, wáár je zit, wát voor een persoon jij bent en wat je precies aanbiedt. ‘Ja maar, ik heb een website. Dat is toch ook marketing?’ Ja, dat is er onderdeel van. Maar… slechts een stukje. Vergelijk het hebben van een website maar eens met het hebben van een groot bord met je bedrijfsnaam op je voordeur. Als mensen toevallig langslopen, zien ze dat je er zit. En als ze door de ramen gluren, vangen ze misschien ook wel een glimp van jou op. Maar daarmee houdt het op. Heel veel weten ze nog niet van je. En als ze niet toevallig langslopen, weten ze helemaal niets.

 

Website als naambordje

Hetzelfde geldt voor een website: als mensen toevallig op je site terechtkomen, weten ze dát je er bent, en wáár je bent. En ze vangen een glimp op van de persoon die je bent. Maar daar houdt het wel mee op. Maar meestal komen ze echt niet zo maar toevallig op je site terecht.

 

En wat denk je: is toevallig tegen jouw voordeur (of website) aanlopen voldoende voor mensen om die grote stap te zetten om jou te mailen of te bellen en een afspraak te maken? Voor sommigen wel, zij worden dan waarschijnlijk klant. Maar voor veel mensen is die drempel dan nog veel te hoog. Ze hebben geen goed beeld bij wie ze terechtkomen en of dat wel de juiste persoon is om ze te helpen bij het oplossen van hun probleem (of realiseren van hun wens).

 

Verlaag de drempel, rol de loper uit!

Marketing (foei, daar heb je dat woord weer!) is alles wat je doet om in contact te komen en blijven met (potentiële) klanten. Maar eigenlijk is het nog meer, vind ik. Het is de figuurlijke rode loper die je voor je deur uitrolt zodat klanten zich welkom bij je voelen. Het zijn bij wijze van spreken de lampen die je bij je voordeur aandoet, zodat ze jouw deur ook in het donker makkelijk kunnen vinden. Het zijn de persoonlijke en algemene contactmomenten die jij met hen hebt via jouw communicatie-uitingen (social media, website, flyer, telefonisch contact, filmpje) waardoor ze jou op afstand beter leren kennen en de drempel om een afspraak te maken lager wordt. En het is als het ware de routekaart die je voor hen uittekent: híer zit ik, wees maar niet bezorgd dat je verdwaald.

 

Het draait helemaal niet om jou

Het gaat bij marketing niet over jezelf profileren of in de spotlights zetten. Het gaat om alles wat jij er aan doet om drempels te verlagen, jezelf te laten ‘kennen’ en duidelijk te maken wat jij biedt en waar jij zit – voor jouw toekomstige klanten! En dat herhaal je ook nog eens met enige regelmaat. Zodat mensen meteen aan jou denken als ze een bepaalde dienst of product nodig hebben. En dus meer klanten de weg tot jouw voordeur vinden!

 

De manier waarop je jezelf zichtbaar maakt, hoeft vervolgens geen eenheidsworst te zijn. Sterker nog: het mag héél persoonlijk zijn. Want daarom kiezen ze juist voor jóu.

 


Over Betty van Wijngaarden 

Zzp- en ondernemerscoach (ruim 20 jaar zzp’er). Betty zet haar kennis en ervaring graag in om andere zzp’ers te ondersteunen bij het zichtbaar(der) durven worden en zichzelf verder te ontwikkelen. Ze is een communicatie-diva pur sang, (bladenmaker, hoofd-/ eindredacteur). Betty blogt over haar ervaringen als zzp’er, ondernemerscoach en deelt sprankjes van (eigen)wijsheid, humor en inspiratie.

Meer informatie: www.bettyvanwijngaarden.nl | ikzieje@bettyvanwijngaarden.nl

 

You may also like